استاندارد ایزو ISO 9001


مفهوم BS EN ISO 9001:2015 چيست؟

براي آنكه مفهوم اختصارات به كار رفته در عنوان استاندارد را دريابيد به توضيح زير مراجعه كنيد:

 BS= استاندارد بريتانيا

 EN = استاندارد اروپا

ISO= موسسه جهاني استاندارد سازي

9001= شماره استاندارد

2015= سال انتشار

بنابراين مفهوم ISO 9001:2015 چيست؟

ISO 9001:2015مجموعه اي از مقررات است كه در سطح بين المللي معتبر شناخته مي شود. وشركت ها از آن به منظور بهبود كيفيت محصول يا خدمات خود در درون سازمان استفاده مي كنند.

استاندارد های سری 9000 استاندارد های مدیریتی هستند که مبانی یک سامانه مدیریت کیفیت را بیان می کنند . به عبارت دیگر استانداردهای سری ایزو 9000 استاندارد محصول نیست ولی راهکارهای اجرایی برای رسیدن به کیفیت مناسب مجصولات و رضایت مصرف کننده ارائه میکند .
استاندارد های سری ISO 9000 کاملا عمومی بوده و در تمام بخشهای صنعت و خدمات قابل پیاده سازی است . از بین استانداردهای خانواده 9000 تنها استاندارد ISO 9001 دارای گواهینامه می باشد و سایر استانداردها wصرفا نقش راهنما را دارند .

استاندارد پشتیبان دیگری مانند ISO 10012 استاندارد کالیبراسیون ، ISO 10013  همچنین خطوط راهنمای مستندسازی ISO 10014  راهنمایی برای تحقق منافع مالی و اقتصادی ، ISO 10015 خطوط راهنما جهت اثر بخشی آموزش ، ISO 10019 خطوط راهنما براي انتخاب مشاورين سيستم مديريت كيفيت، ISO 19011 استاندارد ممیزی سیستم های مدیریت کیفیت و زیست محیطی، خطوط راهنمای IWA2  تشریح عناصر و الزامات مدیریت فرآیند آموزش و  همچنین سایر خطوط راهنما و استاندارد های پشتیبان که برای استاندارد ISO 9001 ایجاد شداند.

ISO 9001:2008 يكي از استاندارهاي خانواده استانداردهاي ISO 9000 است كه شامل مدارك وراهنماهاي متعددي است. در حال حاضر در اين خانواده بيش از 20 مدرك وجود دارد و كماكان مدارك جديدي به آن اضافه مي شود يا مدارك موجود مورد بازنگري قرار مي گيرد تا به درك بهتر استاندارد در بين شركت ها كمك كند ومدل هاي كسب وكار جديدي تهيه وابداع گردد.

در نوامبر 2008 سازمان جهاني استاندارد سازي به معرفي مجموعه بازنگري شده استانداردهاي مديريت كيفيت بر مبناي مدل فرايندي اقدام نمود. در اين مدل جديد تاكيد بر رضايت مشتري وبهبود مداوم است.


ايزو 9001:2015 عمدتا مبتني بر 4 مدرك كليدي است:

  • ISO 9000:2015   نظام هاي مديريت كيفيت – واژگان ومفاهيم اساسي
  • ISO 90001:2015 نظام هاي مديريت كيفيت – الزامات
  • ISO 9004:2009   نظام هاي مديريت كيفيت – راهنمائي براي بهبود عملكرد
  • ISO 19011:2017 راهنماي مميزي نظام هاي مديريت كيفيت وزيست محيطي

 

   مزایای استاندارد ایزو 9001

  • ایجاد اطمینان در مشتریان
  • ایجاد کنترل بیشتر بر فرآیند های سازمان
  • بهبود ارتباطات درون سازمانی
  • ایجاد بستری مناسب برای بهبود کیفیت
  • حفظ  و ارتقاء سطح دانش فنی و سطح کیفیت
  • پیشگیری از تولید محصول نا منطبق
  • کاهش ضایعات و دوباره کاری ها در خط تولید
  • بهبود عملکرد و افزایش بهره وری
  • کاهش میزان شکایات مشتریان و محصول مرجوعی
  • عملکرد سیستماتیک و قابل پیش بینی
  • اصلاح خطاها و پیشگیری از وقوع مجدد آنها
  • گسترش فرهنگ سازی و تفکر سیستماتیک

 

این استاندارد صرف نظر از نوع سازمان ها شامل خدماتی، تولیدی، آموزشی در تمامی سازمانها قابل اجراء می باشد و در سرتاسر جهان بیش از یک میلیون گواهینامه برای این استاندارد صادر گردیده است.

در زیر به تعدادی از سازمانها که این استاندارد در آنها استقرار یافته اشاره می شود ولی محدود به آنها نمی گردد:

  • صنایع تولیدی، نفت، گاز و پتروشیمی
  • آموزشی
  • دولتی و خصوصی
  • دانش بنیان
  • عمرانی و انبوه سازی
  • موسسات عام المنفع
  • موسسات مالی و حقوقی
  • بیمه ها
  • مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی
  • مراکز فروش و توزیع کالا
  • و سایر طبقه بندی ها که در 40 گروه تقسیم می شوند.

چطور مي توان متن استانداردها را تهيه كرد؟

براي خريد استانداردهاي فوق مي توانيد از لينك هاي زير استفاده كنيد:

 1. موسسه استاندارد ملي كشور خود را با مراجعه به اين لينك پيدا كنيد واستاندارد را از طريق آنها تهيه كنيد:

 www.iso.org/iso/en/aboutiso/isomembers/index.html

 2. بطور مستقيم از طريق خود موسسه ايزو اقدام كنيد:www.iso.org

اطلاعات بيشتر در مورد ايزو 9001 واستانداردهاي هم خانواده آن براي پيدا كردن اطلاعات بيشتر در خصوص ايزو 9001 واستانداردهاي هم خانواده از لينك هاي زير استفاده كنيد:

 1. موسسه اعتباردهي انگلستان (www.ukas.org :(ukas

 2. موسسه استاندارد ملي كشور خودتان: www.iso.org/iso/en/aboutiso/isomembers/index.html

 3. از طريق موسسه ايزو www.iso.org

 

 برای دریافت خدمات ارزیابی و آموزش بر روی آیکون های زیر کلیک نمائید: