استاندارد ایزو ISO 9001
مفهوم BS EN ISO 9001:2015 چیست؟
برای آنکه مفهوم اختصارات به کار رفته در عنوان استاندارد را دریابید به توضیح زیر مراجعه کنید:
BS= استاندارد بریتانیا
EN = استاندارد اروپا
ISO= موسسه جهانی استاندارد سازی
۹۰۰۱= شماره استاندارد
۲۰۱۵= سال انتشار
بنابراین مفهوم ISO 9001:2015 چیست؟
ISO 9001:2015مجموعه ای از مقررات است که در سطح بین المللی معتبر شناخته می شود. وشرکت ها از آن به منظور بهبود کیفیت محصول یا خدمات خود در درون سازمان استفاده می کنند.
استاندارد های سری ۹۰۰۰ استاندارد های مدیریتی هستند که مبانی یک سامانه مدیریت کیفیت را بیان می کنند . به عبارت دیگر استانداردهای سری ایزو ۹۰۰۰ استاندارد محصول نیست ولی راهکارهای اجرایی برای رسیدن به کیفیت مناسب مجصولات و رضایت مصرف کننده ارائه میکند .
استاندارد های سری ISO 9000 کاملا عمومی بوده و در تمام بخشهای صنعت و خدمات قابل پیاده سازی است . از بین استانداردهای خانواده ۹۰۰۰ تنها استاندارد ISO 9001 دارای گواهینامه می باشد و سایر استانداردها wصرفا نقش راهنما را دارند .
استاندارد پشتیبان دیگری مانند ISO 10012 استاندارد کالیبراسیون ، ISO 10013 همچنین خطوط راهنمای مستندسازی ISO 10014 راهنمایی برای تحقق منافع مالی و اقتصادی ، ISO 10015 خطوط راهنما جهت اثر بخشی آموزش ، ISO 10019 خطوط راهنما برای انتخاب مشاورین سیستم مدیریت کیفیت، ISO 19011 استاندارد ممیزی سیستم های مدیریت کیفیت و زیست محیطی، خطوط راهنمای IWA2 تشریح عناصر و الزامات مدیریت فرآیند آموزش و همچنین سایر خطوط راهنما و استاندارد های پشتیبان که برای استاندارد ISO 9001 ایجاد شداند.
ISO 9001:2008 یکی از استاندارهای خانواده استانداردهای ISO 9000 است که شامل مدارک وراهنماهای متعددی است. در حال حاضر در این خانواده بیش از ۲۰ مدرک وجود دارد و کماکان مدارک جدیدی به آن اضافه می شود یا مدارک موجود مورد بازنگری قرار می گیرد تا به درک بهتر استاندارد در بین شرکت ها کمک کند ومدل های کسب وکار جدیدی تهیه وابداع گردد.
در نوامبر ۲۰۰۸ سازمان جهانی استاندارد سازی به معرفی مجموعه بازنگری شده استانداردهای مدیریت کیفیت بر مبنای مدل فرایندی اقدام نمود. در این مدل جدید تاکید بر رضایت مشتری وبهبود مداوم است.
ایزو ۹۰۰۱:۲۰۱۵ عمدتا مبتنی بر ۴ مدرک کلیدی است:
- ISO 9000:2015 نظام های مدیریت کیفیت – واژگان ومفاهیم اساسی
- ISO 90001:2015 نظام های مدیریت کیفیت – الزامات
- ISO 9004:2009 نظام های مدیریت کیفیت – راهنمائی برای بهبود عملکرد
- ISO 19011:2017 راهنمای ممیزی نظام های مدیریت کیفیت وزیست محیطی
مزایای استاندارد ایزو ۹۰۰۱
- ایجاد اطمینان در مشتریان
- ایجاد کنترل بیشتر بر فرآیند های سازمان
- بهبود ارتباطات درون سازمانی
- ایجاد بستری مناسب برای بهبود کیفیت
- حفظ و ارتقاء سطح دانش فنی و سطح کیفیت
- پیشگیری از تولید محصول نا منطبق
- کاهش ضایعات و دوباره کاری ها در خط تولید
- بهبود عملکرد و افزایش بهره وری
- کاهش میزان شکایات مشتریان و محصول مرجوعی
- عملکرد سیستماتیک و قابل پیش بینی
- اصلاح خطاها و پیشگیری از وقوع مجدد آنها
- گسترش فرهنگ سازی و تفکر سیستماتیک
این استاندارد صرف نظر از نوع سازمان ها شامل خدماتی، تولیدی، آموزشی در تمامی سازمانها قابل اجراء می باشد و در سرتاسر جهان بیش از یک میلیون گواهینامه برای این استاندارد صادر گردیده است.
در زیر به تعدادی از سازمانها که این استاندارد در آنها استقرار یافته اشاره می شود ولی محدود به آنها نمی گردد:
- صنایع تولیدی، نفت، گاز و پتروشیمی
- آموزشی
- دولتی و خصوصی
- دانش بنیان
- عمرانی و انبوه سازی
- موسسات عام المنفع
- موسسات مالی و حقوقی
- بیمه ها
- مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی
- مراکز فروش و توزیع کالا
- و سایر طبقه بندی ها که در ۴۰ گروه تقسیم می شوند.
چطور می توان متن استانداردها را تهیه کرد؟
برای خرید استانداردهای فوق می توانید از لینک های زیر استفاده کنید:
۱. موسسه استاندارد ملی کشور خود را با مراجعه به این لینک پیدا کنید واستاندارد را از طریق آنها تهیه کنید:
www.iso.org/iso/en/aboutiso/isomembers/index.html
۲. بطور مستقیم از طریق خود موسسه ایزو اقدام کنید:www.iso.org
اطلاعات بیشتر در مورد ایزو ۹۰۰۱ واستانداردهای هم خانواده آن برای پیدا کردن اطلاعات بیشتر در خصوص ایزو ۹۰۰۱ واستانداردهای هم خانواده از لینک های زیر استفاده کنید:
۱. موسسه اعتباردهی انگلستان (www.ukas.org :(ukas
۲. موسسه استاندارد ملی کشور خودتان: www.iso.org/iso/en/aboutiso/isomembers/index.html
۳. از طریق موسسه ایزو www.iso.org
برای دریافت خدمات ارزیابی و آموزش بر روی آیکون های زیر کلیک نمائید:


