بازدید کننده محترم، برای نمایش
بهترمتون
و رنگها در  وب سایت از
مرورگرفایرفاکس استفاده
نمائید.
درصورت نیازمی توانیداین
مرورگر
را از آدرس زیر دانلود نمائید.


  • بازدید امروز: 2608
  • بازدید دیروز: 2290
  • بازدید هفته: 26798
  • بازدید ماه: 76608
  • بازدید سال: 691484
  • کل بازدیدها: 2081551

تدارکات سبز- تحویل درب منزل

iec iran1 تدارکات سبز  تحویل درب منزلهمزمان با افزایش رشد جابجایی کالاها در سراسر جهان به منظور تداوم اقتصاد مدرن، هزینه های تدارکات و اثرات زیست محیطی ناشی از آن نیز افزایش یافته است. خوشبختانه، هماهنگ سازی برای تعیین معیار مصرف سوخت در ابعاد وسیعی در حال انجام است تا آلاینده های ناشی از فعالیت های شرکت های حمل و نقل و باربری و در نتیجه اثر آلاینده ای حاصل از فعالیت گازهای گلخانه ای در این بخش کاهش یابد.

 تقریباً از چهار دهه قبل که گرم شدن کره زمین آغاز شد، سعی کرده ایم تا زمان را به عقب بازگردانیم. طی دهه گذشته، متوسط دمای زمین ۸ درجه سانتیگراد گرمتر شده و احتمالاً طی صد سال آینده نیز ۴ تا ۵ درجه دیگر گرمتر خواهد شد. شواهد نشان می دهد که انسان مقصر است. اما آیا هر روز که با ماشین های شخصی خود سرکار می رویم یا وقتی که با هواپیما برای گذراندن تعطیلات به نقاط دوردست سفر می کنیم، به این موضوع هم فکر می کنیم؟

 حمل و نقل، نیمی از نفت مصرفی در جهان و نزدیک به ۲۰% انرژی مصرف شده در جهان را به خود اختصاص می دهد که تقریباً ۴۰% آن تنها مربوط به حمل و نقل درون شهری است. آژانس بین المللی انرژی (IEA) انتظار دارد تا سال ۲۰۵۰ این عدد دو برابر شود.

 بنابر اظهار آژانس حمایت از محیط زیست ایالات متحده آمریکا (EPA)، ۲۸% آلاینده های گازهای گلخانه ای توسط بخش حمل و نقل تولید می شوند که تقریباً ۳۰% آن مربوط به حمل بار است. حمل بار ریشه اقتصاد است. همزمان با افزایش رشد کسب و کار جهانی، حمل و نقل بین المللی در جهان از اهمیت بیشتری برخوردار شده است.

 سرعت در رساندن کالا به بازار، به ویژه در مورد مواد قابل فساد، بسیار مهم است. به منظور تطبیق دادن این رشد و نیازها، تقریباً به ۲۵ میلیون کیلومتر جاده آسفالته، ۳۳۵هزار کیلومتر راه آهن، ۴۵ هزار تا ۷۷ هزار کیلومتر مربع فضای پارک جدید برای انبار وسایل نقلیه، زیرساختی که هزینه آن تا ساال ۲۰۵۰ بیش از ۴۵ تریلیون دلار آمریکا خواهد بود، نیاز خواهیم داشت.

اما آلاینده های CO2 همه داستان نیستند. آلودگی هوای ناشی از فعالیت کامیون ها، کشتی ها و هواپیماها، به عنوان یکی از اولین قاتلان محیط زیست باعث رشد نگرانی در کشورهای در حال توسعه شده است. استفاده از سوخت و تاثیر بر محیط زیست ناشی از وجود وسایل نقلیه، کشتی ها، حجم موتور، سن وسایل نقلیه و کشتی ها و وضعیت تعمیر بد آنها بسیار بالاست.

موارد ذکر شده، بخش حمل و نقل را به فکر انداخته و باعث شده تا بسیاری از ذینفعان در راهبردهای کاهش اثر زیست محیطی حمل و نقل سرمایه گذاری کنند. علی رغم توجه به حفظ محیط زیست در صنعت حمل و نقل طی سال های اخیر، مصرف انرژی و آلاینده های کربنی مربوط به آن، در این بخش از سایر بخش ها پیشی گرفته است.

وجود متدولوژی تعیین کمیت و گزارش دهی آلایند های ناشی از باربری در همه مناطق و سبک های زنجیره حمل و نقل مشخص ضروری است.

مسیر کاهش آلاینده ها

مرکز حمل و نقل هوشمند، یک سازمان غیرانتفاعی جهانی است که فعالیت خود را به تجارت حمل و نقل سبز (دوستدار محیط زیست) اختصاص داده و سعی دارد روش هایی برای کاهش اثرات آلاینده ها و افزایش بهره وری سوخت پیدا کند. در این زمینه، روش های مختلفی به صورت موازی توسط شرکت های شخصی، کشورها و انجمن هایی که سبک های حمل و نقل متفاوتی دارند، ارائه شده است.

در سطح بین المللی، ISO/TS 14067 برای تعیین اثر کربن محصولات تدوین شده است و هماهنگ و مرتبط بودن روش های تعیین آلاینده های دی اکسید کربن ناشی از حمل بار ضروری به نظر می رسد.

علی رغم تلاش های اخیر، در مورد پوشش جغرافیایی، زنجیره تامین یا دورنمای فنی تفاوت هایی به چشم می آید. هیچ یک از استانداردهای بین المللی همه موضوعاتی که باید در مورد ماهیت مرکب زنجیره های تامین مدرن در نظر گرفته شوند را در بر ندارند.

علاوه بر آن، باید رویکرد سازگارتری با معیارهای سنجشی اتخاذ شوند که در توصیف محاسبات ذکر شده در استانداردها و تعریف فاکتورهای آلاینده برای اندازه گیری داده ها نامعتبر یا دور ازدسترس مورد استفاده قرار گیرند.

 منبع: مجله ایزوفوکوس- شماره ۱۰۵

مترجم:‌پریسا فقیهی

 
pdf تدارکات سبز  تحویل درب منزلprint تدارکات سبز  تحویل درب منزل
share save 171 16 تدارکات سبز  تحویل درب منزل