ایمنی محصول- ایجاد جهانی امن تر برای همه
طبق گزارش سازمان توسعه و همکاری های اقتصادی (OECD) هزینه صدمات و مرگ و میر مربوط به محصولات هر ساله در سراسر جهان بالغ بر ۱ تریلیون دلار است. افزون بر این ایمنی محصول در الویت دغدغه های مصرف کننده قرار دارد. چگونه می توانیم از بی خطر بودن اسباب بازی کودکمان اطمینان داشته باشیم؟ چگونه مطمئن باشیم؟ یا تجهیزات جدید برودتی که با فناوری ها پیشرفته تولید شده اند، گرم نشده و آتش نخواهند گرفت؟ یا این که تازه ترین تمیز کننده تولید شده حاوی کف ها سمی نیست؟
اغلب کالاهای خریداری شده، در خارج از کشور محل سکونتمان تولی می شوند و این امر به واقع در یک قاره دیگر چالش زا است. تجارت جهانی شده و بازار آزاد، ایمنی محصولات را در مرکز مناظرات اجتماعی و اقتصادی قرار داده اند. وقتی مشکلات مربوط به ایمنی اعلام می شوند، فراخوانی محصول با تحمیل هزینه گزاف بر شرکت انجام می پذیرد زیرا شرکت ناگزیر از جایگزین کردن محصولات فراخوان شده یا پرداخت خسارات است.دلایل متعددی برای عدم ایمنی محصولات وجود دارد، فقدان دستورالعمل مناسب و اطلاع رسانی ناکافی در زمره رایج ترین موارد هستند. جعل کالا از دیگر دلایل است. تخمین زده می شود ۵ تا ۷ درصد از اقتصاد جهان را جعل کالاها تشکیل می دهند. طراحی کلید ایمنی محصول است و علت حضور زود هنگام استانداردهای بین المللی در چرخه تولید نیز همین است.استانداردهای ایزو با ارایه راه حل های عملی به ذی نفعان در سراسر چرخه تولید، از طراحان گرفته تا خرده فروشان، عموم مردم را در برابر خطرات غیر منطقی صدمات یا مرگ و میر ناشی از مصرف کالاها محافظت می نمایند.
منبع: مجله ISO Focus+- ماه مه/ژوئن ۲۰۱۳
مترجم: کیواندخت پیرمحمدی
پاسخ دهید
ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید