بازدید کننده محترم، برای نمایش
بهترمتون
و رنگها در  وب سایت از
مرورگرفایرفاکس استفاده
نمائید.
درصورت نیازمی توانیداین
مرورگر
را از آدرس زیر دانلود نمائید.


  • بازدید امروز: 1246
  • بازدید دیروز: 3108
  • بازدید هفته: 28200
  • بازدید ماه: 149750
  • بازدید سال: 1374572
  • کل بازدیدها: 3149615

استاندارد جدید IEC پذیرش گسترده تر خودروهای برقی را یک گام دیگر نزدیک تر ساخت

 استاندارد جدید IEC پذیرش گسترده تر خودروهای برقی را یک گام دیگر نزدیک تر ساختکمیسیون بین المللی برق و الکترونیک، مرجع بین المللی استانداردها و ارزیابی انطباق در تمام رشته های فناوری الکترونیک اعلام نمود اخیراً یک استاندارد بین المللی برای خودروهای برقی (جریان مستقیم) با قابلیت شارژ سریع منتشر نموده است. این نشان دهنده پیشرفت های عمده در راه ایجاد چارچوبی جهانی برای معرفی یک راه حل امن و سازگار برای خودروهای برقی با قابلیت شارژ سریع است.

این استاندارد بین المللی در دو بخش منتشر شده است: IEC 61851-23 و ۶۱۸۵۱-۲۴. استاندارد IEC 61851-23 درباره شارژ مستقیم است یعنی فرمان، اتصالات ارتباطی میان پایه های شارژ کننده سریع و خودرو برقی. استاندارد IEC 62851-24 درباره جزئیات پروتکل های دیجیتال است که تبادل ارتباط بین ایستگاههای شارژ و خودرو را میسر می سازد.

 این استاندارد بین المللی محصول همکاری تقریبا بی سابقه جهانی بین سازندگان تجهیزات اصلی، شرکت های خودروسازی و ابزارهای الکتریکی بود.

 دستاورد جمعی آنها بر برخی از موانع عمده غلبه کرد. به عنوان مثال، خودرو سازان و کامیون سازان مجبور به در نظر گرفتن الزامات فنی متنوع در مناطق مختلف مانند انواع دو شاخه ها، پریزها، اتصال دهنده ها، سطوح ولتاژ و فرکانس بودند.

 استاندارد بین المللی IEC برای پرداختن به چنین چالش های جهانی برای سیستم های سریع شارژ خودروهای برقی شامل سه سیستم برگزیده به همراه اتصالات آنها: CATARC، COMBO1 و ۲ و CHAdeMO است.

آقای Frans Vreeswijk دبیرکل IEC: "ما همکاری نزدیک و فشرده بخشهای مختلف صنعتی در بازارهای جهانی که موجب به وجود آمدن این اتفاق بی نظیر شده اند را تحسین می کنیم. در حال حاضر یک استاندارد بین المللی مرتبط در سطح جهان در مقابل فناوریهای شارژ اختصاصی چندگانه وجود دارد که شامل سیستم سازگار و امن است. از این رو IEC‌ بسیار اطمینان دارد که زیر ساخت گسترده و کارآمد شارژ سریع در آینده بوجود خواهد آمد".   

یک شارژر جریان مستقیم خودروهای برقی توانایی ارایه خدمات به خودروهای متعدد را دارد‌ و به طور متوسط باتری آنها را ۸ برابر سریعتر از مدلهای قدیمی شارژ می کند. مصرف کنندگان قادر به شارژ سریع تر باتری و پیمایش مسافت های طولانی تر خواهند بود.

یک خودروی برقی به طور میانگین به ۱۶ کیلو وات در هر ۱۰۰ کیلومتر نیاز دارد. این استاندارد ۵۰ کیلو وات را فقط در عرض ۲۰ دقیقه تامین می کند. شارژهایی که در خودرو نصب شده اند فقط قادر به تامین ۲/۶ کیلو وات برای ۴۰ کیلومتر هستند.

شرکت های درگیر در تدوین این استاندارد بین المللی عبارتند از:

برای ابزارها: EDF (برق فرانسه)، شرکت استیت گرید (چین) و TEPCO (شرکت قدرت برق توکیو)؛

تولید کنندگان تجهیزات:

ABB، زیمنس، انجمن CHAdeMo و پارک و شارژ. در بخش خودرو: NISSAN، میتسوبیشی، تویوتا، Jari، CATARC، BMW، دایملر، فولکس واگن، جنرال موتورز و فورد.

با استفاده از این استاندارد شارژ جریان مستقیم، در حال حاضر IEC کلیه فعالیت های مربوط به شارژ را استاندارد کرده و در حال کار روی سیستم انتقال برق بی سیم برای خودروهای برقی است.

آشنایی بیشتر با فعالیتهای  IEC‌در زمینه خودروهای برقی:

کمیته فنی IEC TC 69: وسایل نقلیه برقی جاده ای و کامیون های صنعتی برقی در سال ۲۰۱۰ استاندارد بین المللی IEC 61851-1 ed2.0 برای شارژ رسانایی که شامل ۴ روش جهت شارژ خودروهای برقی است را منتشر نموده.

-       مدل ۱: شارژ آهسته از استانداردهای خانگی با استفاده از پریز ورودی و خروجی خانگی استاندارد

-       مدل ۲: شارژ آهسته با استفاده از پریز ورودی و خروجی استاندارد خانگی با دستگاه حفاظت در کابل

-       مدل ۳: شارژ آهسته و یا سریع با استفاده از پریز ورودی و خروجی مخصوص خودروهای برقی و وصل با کنترل و عملکرد حفاظت دائمی نصب شده

-       مدل ۴: سریع شارژ با استفاده از یک شارژر خارجی

کمیته IEC SC 23H استاندارد IEC 62196-1 در زمینه دوشاخه و پریزهای صنعتی را منتشر نمود که شامل الزامات کلی اتصالات خودروهای برقی و استاندارد IEC 62196-2 متضمن استانداردسازی  شارژ AC‌ است را منتشر نمود.

 -         نوع ۱ - کوپلر خودرو تک فاز (اتصال خودرو و ورودی)، به عنوان مثال YAZAKI یا SAE J1772 (ژاپن، شمال امریکا)

-         نوع ۲ – کوپلرهای تک فاز و سه فاز خودرو، دو شاخه و پریزهای خروجی بدون کرکره، به عنوان مثال VDE-AR-E 2623-2-2

-         نوع ۳ – کوپلرهای تک فاز و سه فاز خودرو، دو شاخه و پریزهای خروجی با کرکره، به عنوان مثال دوشاخه های  SCAME ساخته شده توسط اتحادیه خودروهای برقی

این کمیته فنی همچنین استاندارد IEC 62196-3 (d.c.) درباره الزامات کوپلرهای خودروهای برقی و ویژگیهای فنی ۶۲۱۹۶-۴ IEC الزامات تطابق ابعادی و قابلیت تعویض برای کوپلرهای AC  و DC خودروهای برقی کلاس ۲ و ۳ منتشر کرده است.

IEC دو تیم پروژه ای

TC 69 PT 61980-2 و PT 61980-3 دارد که بر روی استانداردسازی انتقال برق بی سیم برای شارژ خودروهای برقی کار می کنند. 

IEC TC 69 کامیونهای صنعتی و خودروهای برقی

 IEC 61851-23 - سیستم شارژ رسانا خودروهای برقی،‌ بخش ۲۳: ایستگاههای شارژ خودرو

IEC 62851-24- سیستم شارژ رسانای خودروهای برقی – قسمت ۲۴: ارتباط دیجیتال میان ایستگاه شارژ DC و وسیله نقلیه جهت کنترل شارژ DC

 

منبع: وبسایت IEC

 مترجم: سعید حسنی

ویراستار: کیواندخت پیرمحمدی(isiri.org)

pdf استاندارد جدید IEC پذیرش گسترده تر خودروهای برقی را یک گام دیگر نزدیک تر ساختprint استاندارد جدید IEC پذیرش گسترده تر خودروهای برقی را یک گام دیگر نزدیک تر ساخت
share save 171 16 استاندارد جدید IEC پذیرش گسترده تر خودروهای برقی را یک گام دیگر نزدیک تر ساخت