آنچه کاربران فکر می کنند- دستورالعمل های ایزو برای حفظ جریان آب
دسترسی به آب حق مسلم هر انسانی است، این گفته سازمان ملل متحد است که اهداف توسعه هزاره ای آن، بهبود دسترسی به آب آشامیدنی و گسترش خدمات فاضلاب در سراسر جهان تا سال ۲۰۱۵ می باشد. برای پشتیبانی از این تلاش، ایزو مجموعه ای از استانداردها را در زمینه آب آشامیدنی و خدمات فاضلاب تدوین نموده که یک روش شناسی عمومی در زمینه ارزیابی خدمات ارائه شده توسط صنایع آب، از هر نوع و اندازه در سراسر دنیا، ارائه می نمایند. انتظار می رود استانداردهای ISO 24510, ISO 24511 و ISO 24512 که توسط کمیته فنی ISO/TC 224، برای تامین کیفیت آب و خدمات فاضلاب، تدوین شده اند، مروج گفتگو و توسعه مداوم در حوزه خدمات آب و در میان ذینفعان آن، اعم از مالکین، قانون گذاران و مصرف کنندگان باشد.روش شناسی از طریق برقراری ارتباط میان عملکرد یک صنعت و اهداف آن نظیر ترویج بهداشت عمومی، حفاظت از محیط زیست و ارائه خدمات به کاربران آن، عمل می کند. با مشخص شدن اهداف خدماتی، سوالی که باقی می ماند چگونگی تعیین تحقق این اهداف است، به زبان دیگر، کدام معیار خدماتی برای انجام ارزیابی مناسب است؟ چالش بعدی در مورد نحوه سنجیدن خدمات ارائه شده توسط صنعت/ دستگاه در میعار انتخابی یا مشخصاً در حوزه انتخابی، یا به صورت ویژه انتخاب مقیاس های عددی مناسب برای محاسبه است که اثبات کننده دستیابی به هدف باشند. در اینجاست که مجموعه ISO 24510 به کار می آید، این مجموعه راه حل هایی برای کمک به صنایع همگانی آب از طریق فرایندها ارائه می کند.
موفقیت های کاربران
بازخوردهای مثبت بسیار زیادی از سوی سازمان ها در سراسر جهان در خصوص تجربیاتشان و مزایای اجرای استانداردهای ایزو دریافت شده است که در ادامه مثال هایی از آنان ارائه می شود.
آرژانتین، Aguas de Santiago S.A.
صنایع همگانی آب آرژانتین با عنوان Aguas de Sandtiago (AdeS) اولین سازمانی بود که این استانداردها را پذیرفت. سازمان ملی استاندارد آرژانتین (IRAM)، مشوق AdeS در به کارگیری ISO 24510 به منظور استقرار مجموعه الگوهایی بود که در تعیین اهداف "خدمات به مصرف کنندگان" این شرکت و تصمیم گیری در مورد معیارهای ارزیابی خدماتی که برای سنجش عملکرد استفاده می شد، کمک می کرد. این شرکت معیارهای شاخص های اجرایی در مدت زمان مشخص را تعیین کرده و برای بهبود عملکرد در دوره ارزیابی اهدافی را مشخص ساخت. AdeS اولین خلاصه دستاوردهای خود را در گزارش سالانه ۲۰۱۰ خود منتشر نمود که به تایید IRAM نیز رسید.
این گزارش در پورتال www.aguasdesantiago.com.ar/paginas/ver/21/iso_24_500 در دسترس می باشد.
آرژانتین، Aguas de Corrientes S.A.
شرکت Aguas de Corrientes S.A. (AdeC) با استانداردهای مدیریتی آشنا بود و بنابراین توانست بر پایه فرآیندهای آن، فعالیت خود را بنا کند. این شرکت مبنایی را برای فرایند کلیدی و شاخص های عملکردی ایجاد نمود که عبارت بودند از تعداد شکایات کاربران در مورد فشار و کیفیت پائین آب و تعداد نمونه های کنترل کیفی موفق که ماهانه به هیات مدیره گزارش می شدند. AdeC دامنه گزارش های خود به نحوی که در بر گیرنده رضایت مشتریان از خدمات فاضلاب باشد، گسترش داد. داده ها مربوط به اندازه گیری تعداد شکایات دریافتی از کاربران در مورد شدت جریان آب بدست آمد.
اجرای استاندارد در سراسر جهان
هرچند با گام های آهسته، آشنایی و درک استاندارد ISO 24510 در سراسر جهان فراگیر شده است. اروپا و آمریکای شمالی از شاخص های اجرایی برای سالهای بسیار استفاده کرده اند و بسیاری از صنایع همگانی با این مفاهیم، در سطح مدیریتی و فنی مشکلی ندارند. با چند قدم فاصله، صنایع آب در آمریکای لاتین نیز با سرعت به سوی استانداردها گام بر می دارند و شورای فدرال خدمات بهداشتی آرژانتین به صورت فعالانه مشوق دیگر صنایع در کشور برای پیروی از AdeS و Adec است. استانداردهای ایزو حامل تلاش های گسترده بخش منطقه ای گروه کاری ISO/TC 224/WG 5 در آمریکای لاتین هستند که شامل انجمن متصدیان آب و فاضلاب آمریکای لاتین می باشد. گروه کاری فوق، به مستندسازی فعالیت های اجرایی ادامه می دهد و امیدوار است که گزارش فنی خود را در مورد مصادیق کاربرد مجموعه استانداردهای ISO 24510 آماده نماید.
منبع: مجله ISO Focus+، جولای- آگوست ۲۰۱۳
مترجم: پریسا فقیهی
ویراستار: کیواندخت پیرمحمدی(ISIRI.org)
پاسخ دهید
ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید